Sidor

torsdag 13 mars 2014

Blogg100 - 13

Stilbrott, språkriktighet, tolkningsföreträde...

Jag hamnade i HET DEBATT. 
Ja, man kan ju aldrig förutspå vilka statusuppdateringar på fb - som gör att en debatt går igång. 
Har länge studerat detta, och hittills har jag inte fått många rätt i mina spådomar.
En vän hade skrivit en fin och vacker status. Hon uttryckte motstånd till mediciner så som i = antidepressiva mediciner, så som i - utmattningsdepression, så som i - VÄGGEN!. Jag är av samma åsikt som min vän, det är min bestämda åsikt att det finns inga tabletter som botar - väggen.

Jag blev identifierad, hur som helst under debattens gång, av en man jag aldrig varken sett eller hört i hela mitt liv, men som läste min text.

Han skrev:
"Tina, jag kände en kvinna som påminner något om Iris person, det lilla jag fått del av här och artikeln. Nå, men i all fall denna kvinnan hade också gått igenom mycket elände och sorg däribland. Hon gick upp och ut tidigt varje morgon och gjorde Qigong oavsett sommar och vinter. Hon kämpade sig till ett bättre mående men innerst inne fanns bitterhet och tuffhet och kamp kvar och det märktes igenom. Hur Iris är innerst inne vet bra hon själv så Tina du behöver inte känna att du behöver henne eller någons åsikt här, för sanningen för den är så personlig att det får var och en prova sig fram till, tänker jag."

Det är så roligt, tycker jag, att läsa om "min person" uppfattad av någon annan. Att man väljer att kämpa sig ur någonting - kan inte göras utan tabletter. Vederbörande, uppfattade nog inte mig som särskilt - söt och gullig och rar, med mina stilbrott, så som jag uttrycker mig i skrift.
Är "stackars dig" synonymt med "lilla gumman"?

Nåväl, jag har en åsikt och står för den.
...och jag bygger med miljövänligt material ;)


HUR DU TÄNKER AVGÖR HUR DU KÄNNER :)

2 kommentarer:

  1. Vissa tror att lukta på blommor och göra kinesisk morgongymnastik hjälper all sorts sjukdomar och mental ohälsa, han vet bara inte vad han pratar om. Go girl :)

    SvaraRadera
  2. Ja, blommor och kinesisk morgongymnastik i all ära :) Det är lite värre om begreppet "kämpa" tappar sin glans, för det är ju det vi alla gör - så framgångsrikt <3 <3 <3

    SvaraRadera