Sidor

torsdag 27 mars 2014

Blogg100 - 27

Det ska vara eländigt...
...för annars är det inge roligt!

Mitt stora stora stora bekymmer, just nu, är min uteblivna basinkomst. Här hemma hos mig bor vi tillsammans, fyra vuxna. EN av oss har inkomst, en har något som kallas ungdomsgaranti och två är helt utan någon som helst - basinkomst. De två, har orsakat denna uteblivna basinkomst helt på eget hand (det ska icke förglömmas att ta det till handlingarna).

En gång för länge länge sedan var jag medlem i en fackförening, som var ansluten till en a-kassa. Jag betalade min avgift, plus extra avgift för utökad säkerhet, ifall något skulle hända. Detta var enkelt  - drogs direkt från lönen. Det var tryggt - och eventuell osäkerhet blev säker. Det var till och med så bra att vara medlem i denna fackförening att jag kunde få mer pengar i plånboken, om jag var i arbete och arbetsför. Till råga på detta, så kunde denna fackförening ta mig ur arbete om inte arbetsgivaren gjorde som facket krävde av dem - med att strejka.
Så såg min trygghet ut för länge länge sedan.

En iskall dag, för länge sedan blev min tillvaro inte så trygg. Jag rycktes ur arbete och hade inte "alla hästar hemma" under väldigt lång tid - framöver. Den ekonomiska tryggheten råkade bli en del av "de hästar - som lämnade stallet".
Jag blev sjukskriven, för väggen hade blivit min!

Facket har inte för uppgift att bry sig om sjuklingar. Deras uppgift är att ge arbetsgivarna bekymmer. Jag som hade, med gott samvete, trygg, och med stabil inkomst betalat min avgift till fackföreningen i flera år, blev värdelös för dem eftersom det inte var min huvudsakliga prioritet att ta hand om den delen av min tillvaro, då för stunden. Lika lite som de brydde sig om mig som sjukling, lika lite brydde jag mig om dem som - trygghet. Naturligtvis blev jag utslängd - för det är ju så de gör, och de pengar jag betalat till en fackförening under flera år, blev registrerade som - bortkastade, för det är ju så jag gör.
Idag... är konsekvensen på plats.

Nåväl, jag har ett förslag till Facket. Baka in försäkring i försäkringen. Det finns nämligen ingen väggarbetare som har lust att ta ansvar för sådana oviktigheter som att betala en fackföreningsavgift när annat VIKTIGT arbete är på agendan - med uppgiften att överleva.

Jag har fått nytt jobb nu. Eventuellt får jag betalt för det, av staten. Uppgiften är att registrera mina arbetsansökningar, skriva ut tre månades utdrag från de hemmahörandes bankkonton så de ska få redovisat vart våra pengar tar vägen. I uppdraget ingår även att räkna ut hur mycket jag kommer att tjäna detta år. När jag har gjort mitt jobb - då ska "staten" bestämma sig om VI kan få bostadsbidrag alternativt ekonomiskt stöd.

Ser fram emot lönespecen...


1 kommentar:

  1. Att separera Akassa och fack är det mest korkade Sverige gjort! När de separerade var jag med i den berömda väggen och skulle plötsligt betala 1000kr till Akassan. Tusen kronor som inte fanns och som idag gör att när jag snart återigen blir utförsäkrad (2vändan) ger mig 3000 i 3månaders tid... Tack vare min sambo överlever vi ändå, om än knapert. Sist glömde jobbet dessutom anmäla mig till Fk efter deras 2veckor de fick betala min sjuklön. Det var 3månader med 2 veckors sjuklön innan jag fick igång sjukpenningen som då blev en trevlig stor summa men hade jag bott själv hade jag blivit både vräkt och svultit ihjäl. Håller alla tummar att din ekonomi rätar upp sig och att du får en riktigt bra lön på nästa jobb!

    SvaraRadera