Sidor

torsdag 12 juni 2014

Nytänkande?

Jag får väl börja detta inlägg med ett "Tyvärr", men jag får inte ha några synpunkter på följande media. Mina åsikter liksom passar inte redaktionen, på Smålandsposten. Men detta sorgebarn har jag följt, länge.

Här är en politiker intervjuad om en situation på BUP i Växjö. Kommentarfältet är fyllt av olika åsikter vilket är naturligtvis tillåtet - att ha olika åsikter. Det jag uppmärksammar är att "folket" vill gärna göra denna skrivna artikel, denna intervju med en politiker - till en VALFRÅGA. 
Ja, det är förstås valår i år, men det "folket" tycks glömma bort varje gång det publiceras en artikel om detta sorgebarn är att BUP har varit kritiserat under 20 års tid, bytt politiskt styre ett antal gånger, samt har ett oräkneligt antal verksamhetschefer bytts ut, under dessa 20 år. 

Nuvarande verksamhetschef provade tänka på ett annat sätt (jag kallar det gärna nytänkande) men det är liksom inte tillåtet. FOLKET styr, punkt och slut. Ledning ska inte finnas på BUP för att ändra metoder. Den ska göra som de anställda säger, punkt och slut. Det tycks vara vägen för att sorgebarnet BUP i Växjö ska få fokusera på den uppgift de egentligen har, och då kanske, förhoppningsvis få de närmaste 20 åren fria från skriverier av smp. Fast det vore för mycket begärt med tanke på att denna tidning livnär sig på sitt "vinnande koncept" = NYHETER SKA OROA!

Det jag skulle önska av smp är att de visade på lite historisk FAKTA om hur BUP har sett ut i de 20 år - som det har varit så "icke välfungerande". Det kan de givetvis inte, för då skulle vi, som följer detta mediafall, bli lite mer förståndiga om hur en tidning arbetar. 
Vill någon på smp förklara för mig hur det kommer sig att vi inte får läsa om de andra verksamheterna inom denna politiska organisation? Ortopeden? Kostenheten? Vilken som helst! Hur kommer det sig att allt fungerar så bra där? Eller gör det inte det? Eller är det de avdelningar som smp inte har någon koppling till?

Varsågod och ta del av ännu ett journalistisk misslyckande - det är en åsikt jag har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar