Sidor

fredag 11 maj 2012

Vilken vecka!!

Ja det har då verkligen varit en händelserik vecka. 
Den har gått i
 - Historiens - 
tecken. 
Något som jag brukar få allvarliga allergiutbrott av - 
men som äntligen börjar påverka mig såsom den bör, med vördnad!

I tisdags hade jag naturkunskap på schemat. 
Den lektionen skulle tillbringas utomhus, närmare bestämt i 
Åkulla 
BOKSKOGAR!


Jag vet precis hur man räknar ut en boks ålder.
Man vet redan att de växer 1,7 cm i omkrets/år
Alltså mäter man omkretsen i centimeter och multiplicerar med årstillväxten.
Lätt som en plätt!
Bokarna (ja, de heter faktiskt så i plural...fråga mig som är invandrare) som vi mätte åldern på var 
3 år, 98 år, 103 år och 127 år !!
Vi vandrade 8 km genom skogen, fågelskådade och andades mycket frisk luft bl.a.


Igår, torsdag - hade vi stadsvandring i Halmstad på schemat.
Väldigt intressant. Visste ni att 91:an Karlsson


... var från Halmstad ;)

Jag var väldigt nöjd med att mina historiska kunskaper om Halmstad var att Roxette kom därifrån,
annars brukar jag vara i det närmaste .... lost .... i nutid !!

( bara ett litet saligt minne ;))

Idag, fredag, har jag varit på en 6 timmars historieresa genom årtalen 1900 - 1938
Ett grupparbete som ska redovisas inom kort och vi ska skaffa fram en "värdig" presentation som helst ska vara EN HEL TIMME lång !!!!!!!
Nåväl .... Det hände faktisk en hel del under de åren.
T. ex



Men nu är det HÄLJ :)))
Å jag är i bra ... 


FRU

5 kommentarer:

  1. í upphafi þessa tímatals sem þú hefur verið að ferðast um var amma 2 ára og lok þess var mamma 1 árs.... bara að lauma hér inn smá fjölskyldusamhengi í söguferðina þína<3:)

    SvaraRadera
  2. ...og eitt enn - takk fyrir fróðleikinn um tréin:)

    SvaraRadera
  3. Takk fyrir þetta skemmtilega samhengi siss :)) <3 og ekki síður takk fyrir að kommenta ;))

    SvaraRadera
  4. Men se där ja, att Roxette kom från Halmstad o 91:an Karlssson, ja man lär sig en hel del med att läsa din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeeeejjj :) kan alltså snart ändra bloggens nisch till - UTBILDNINGSBLOGGEN - !!! å det må ju vara LYCKA det :)))

      Radera