Sidor

fredag 27 januari 2012

Insändare!

Som sagt, jag har ingen lust att vila ;) 
Jag tycker det är så roligt att tycka massa saker, 
filosofera, ifrågasätta saker och ting 
och vara helt oförståndig!. 
Roligast just nu är att jag går 
--> utbildning <-- 
och får stimulansen jag behöver 
för att bli "förståndig" och lämplig för samhället 
och inte minst ARBETSMARKNADEN !!!

I ämnet - Svenska - har vi fått i uppgift att skriva insändare 
(och den får vi ju sända in, bäst vi vill, om vi vill).
... och var är det bättre att publicera sin insändare än på just...sin egen blogg ;)
Så ...jag gör min läxa här och ni får reagera bäst ni vill, om ni vill ;)



Vad är diskriminering ?


I den svenska kulturen inger det "status" att vara utbildad. Man blir erkänd när man kan säga "jag är utbildad"!! Något är fel i den här bilden tycker jag. Själv är jag 40 år med lång arbetslivserfarenhet från olika håll men det räcker ju inte när jag ska söka jobb som jag anser mig  vara kvalificerad att göra. Det är ju utbildningsnivån som väger tyngst. OK, då satsar man på det! Ska man ha sitt erkännande och sin status i samhället då hittar man en lämplig utbildning. Men nu för tiden verkar det krävas - status - för att man ska bli antagen till utbildningen, också! Med ansökan ska det följa: personligt brev, personbevis och referenser från två olika personer som dessutom inte får vara släkt med en. Man får inte ha varit - kriminell samt ska man ha varit drogfri - i minst 2 år och man ska vara tillräckligt "stabil" för att man ska ha möjlighet att bli antagen till utbildning, på (vissa) folkhögskolor, i alla fall. Jag vill påstå att folkhögskolorna utesluter en viss "grupp" av människor! Och den där stabilitets stämpeln! Den var väl också väldigt passande här i frågan om vad diskriminering är för någonting? Jag blev ju antagen, och då skattar jag mig glad att ha haft bra referenser, fint personligt brev och ett bevis på att jag lever! Skulle du skriva på att den här insändaren är stabil nog att publiceras som insändare? Jag tänker i alla fall på ett ord: Diskriminering!
Fru Iris


För information:
Folkhögskolor har andra regler än "vanliga" skolor. På folkhögskolan räknas "hela du". Man får inte sedvanliga betyg utan blir behörig genom omdömen. Detta system passar ju mig alldeles ypperligt bra (med tanke på min bakgrund, så gudars skymning) men jag kan inte låta bli att tänka på det svenska samhällserkännandet - STATUS - .......

... å så ska jag lära mig att hålla truten nån gång! ;)

9 kommentarer:

  1. Nä du är ju inge bitter =)
    O lära dig hålla käft, mmmm hur skulle de se ut, vem ska skälla o gnälla då ???
    Nä skärpning på torpet nu!!!!!!!!!!!! <3<3<3

    SvaraRadera
  2. hmmm.....ja när du säger det!! hur skulle det se ut ?? ;)) <3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan inte ens föreställa mig dig att vara tyst,(tror att du även har åsikter i sömnen!!) =)

      Radera
  3. VA!! kan du inte!!! Har du glömt att det är DU som har lärt mig att prata på det här viset ;) då var jag minsann tyst <3<3<3<3

    SvaraRadera
  4. Hmmm !!
    Ja vad säger man!

    Vät in´t ens va je ska svära nu, vårt ju helcht mållös som ma säg =)
    Ja je ju smarter en du säg du ju så je får väl slut opp mä o ler de en massa sattyg o då, för du gär ju som meg häle tia , din lilla tokfia =) <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja å nu ske je slutt opp mä å gära som däg å gära som je tyscher är bäst å gäre....så je ske lär mäg å håll trut´n ... s äre bäre mä dä ... :))) <3<3<3

      Radera
  5. Så dä så =)
    Pussgurka, du kom in´t o kun vära tyst i fäm minuta ens, tro me jä vät =)
    Hur tror du de ändre familjemedlemman din ske ta e då?? Att du e tyst de har dom aldrig vö mä om =))))
    Nä de e nå bäst att ma fortsätt o surr på Skypa mä tvåán, så ma få surr ta oss nån gång iblänt.
    Du sir ju att je kan ju iné ens äta popcorn, du sir dä via skypa o så ske du å ta o popp lite då, du ske bäre härmes du =))) <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamänvisst serru....dä va ju nu je teg som mura !!!!! ;)

      Radera