Sidor

tisdag 25 mars 2014

Blogg100 - 25

Om demokrati...

Jag vet. Jag borde vara glad och tacksam över att inte ha lönat arbete, för vad är väl det att eftersträva när jag kan sitta här arbetslös, utan inkomst, nyutexaminerad från folkhögskola som behörig till högskola, med en hel massa värderingar - och åsikter, som jag faktiskt står för.

Idag är jag bakåtsträvande och vill tillbaka till Katrinebergs folkhögskola. Där är det tillåtet att utvecklas, göra på ett annat sätt och uttrycka sin åsikt. Det jag lärde mig på folkhögskola var bl.a att demokrati är en värdefull frihet vi har. Vi lever i demokrati där tryckfrihetsförordningen är en grundlag, samt yttrandefriheten. Grundlagar mina vänner.

Jag har följt ett mediafall under en lång tid. Detta fall ligger mig nära om hjärtat då jag faktiskt gjorde en hel skoluppgift på just det fallet (som jag faktiskt fick godkänt för, tack och lov). Ämnet var samhällskunskap och uppgiften var "ska media roa eller oroa". Detta fall blev dessutom en del av min bok som en grundläggande övning i att bilda mig en åsikt, genom samhällsinformativ "fakta", och stå för den.

Idag tycks inget ha förändrats, mediafallet fortsätter att vara "ett fall". Barnpsykiatriska klinikien i Växjö är uppenbarligen den klinik som "gud inte vill ska gå bra för". Vem det än är, som sitter på en politisk post, ledande stol eller gör grovjobbet, så är bara denna klinik dömd att misslyckas. Ingen, obs INGEN, får tillåtelse att segla denna skuta in till hamnen. För mig verkar tjugoårs elände på denna klinik - ha gått i arv. Vem fick ärva eländet - jo, en svensk tidning kallad Smålandsposten. De är de som driver och vårdar detta - arv. Nu råkar journalisten, som har skrivit sedan jag uppmärksammande detta fall, heta Andreas... och en Iris är portad från att uttrycka en åsikt i denna tidning. Min kommentar blev liksom - dismissed! Jag glömde förstås skriva "jag tycker så mycket om din journalistik Andreas".

Nåväl, min kommentar får jag publicerad hur som helst, här på min egen blogg. 

Spännande med "ny rapport" om Bup. Det tycks inte spela någon som helst roll vilka åtgärder som vidtas för att åstadkomma en förändring inom Bup. Denna verksamhet tycks vara dömd att misslyckas som en vårdinstans inom Kronobergs landsting. Känns tryggt att Andreas sköter sin uppgift "korrekt"! Jag tycker han kan redogöra för oss hur detta "trolleri" har gått till, det bör finnas dokumenterat någonstans. Lite nytänk i journalistiken vore önskvärt här.


Skulle du få för dig att vilja lämna en kommentar till detta inlägg, så kommer den att publiceras ;)


2 kommentarer:

  1. Den Andreas behöver mentoras av Mårten på Hallands nyheter :=)

    SvaraRadera