Sidor

fredag 13 juli 2012

attack mot lärare?

Ja så är jag då i farten igen och har en ÅSIKT!

Såg just på nyheterna på TV - där det var en nyhet att läraryrket befinner sig i kris. Pensionsavgångar är den största orsaken till att Sveriges skolor står inför en lärarBRIST! Läraryrket är inte attraktivt längre enligt de som blev intervjuade och folk väljer inte - att utbilda sig till lärare. Hur ska man då locka folk till att välja det yrket: blev frågan; 
- Man måste höja lönerna, blev svaret!!

Jag frågar mig ständigt - Varför måste PENGAR vara drivkraft?
Det kan tänkas att jag - i mitt förra liv var en svältande afrikanska med tio barn utan kläder och tak över huvudet eller så kan det tänkas att jag är en bitter europeisk 41 årig kvinna, "outbildad", lågavlönad, wannabe - men jag tycker ändå, när jag hör på resonemangen (när det gäller att välja yrke) att det är ett stort I-landsproblem Sverige har.

Folk ska LOCKAS till att utbilda sig till lärare (eller vilket annat yrke som helst)! Är det fel att BRINNA FÖR det man väljer som yrke? Det finns en hel drös med lärare som verkligen inte har i läraryrket att göra, men bara människan har det på pappret att den har utbildat sig till lärare så är "världen vacker". Läraren får sin "låga" lön och kan börja låta det gå ut över eleverna (ja, och hela samhället för den delen) att studielånet måste betalas tillbaka och inte kan "köpa sig" yrkesstolthet för pengarna istället!!!
Jag ärar de lärare som går i pension idag, för de valde minsann inte sitt yrke för - pengarnas skull !!!

Jag känner mig hur som helst nöjd med att jag NU - som en 41åring, har listat ut vad jag brinner för och vet vad jag vill arbeta med och dessutom har möjlighet att utbilda mig. När jag sedan är färdigutbildad - kan jag inte annat än be till gudarna - att de inte utsätter mig för GIRIGHET!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar