Sidor

onsdag 12 mars 2014

Blogg100 - 12

Inga kommentarer...

Jag hakar på de andra bloggarna idag och bloggar om ämnet - kommentarer.
Det är upprört och frustrerat bland bloggarna att deras inlägg inte kommenteras. Believe me i've been there, alltså att tycka det är hemskt onödigt av mina läsare att inte kommentera det jag skriver. Lyckligtvis - sökte jag och fann - att kommentarer är överflödiga när det gäller mitt skrivande.

Å andra sidan - så kan jag faktiskt berätta att jag gav ut en bok i höstas. Jag bloggade delar av min bok innan jag beslutade mig att få min text - inbunden. Anledningen till att jag kunde bestämma mig att ta steget till bokutgivning var att jag fick bekräftelse genom - kommentarer. Enkel matematik. Dessa kommentarer står dock inte skrivna i kommentarfältet på bloggen. Men överallt - annanstans. Så, visst är kommentarerna viktiga.

Fiffiga bloggare utmanar #blogg100 med en ny grej #kommentera100 - de säger dock att det är ett kompliment till bloggutmaningen. Då är grejen att istället för att skriva ett blogginlägg om dagen, i 100 dagar, så ska man kommentera ett inlägg om dagen i 100 dagar. Å jag skänker en tanke till Erica Jong som sa: "Vi behöver inte flera författare, vi behöver flera läsare."
Alltså, visst kommenterar jag väldigt flitigt - liksom överhuvudtaget, men jag vill gärna få göra det för att jag vill.

Om du söker bekräftelse på någonting genom kommentarfältet - så vill jag bara tipsa dig att det kan du söka precis - överallt... annanstans också. Skapar inte du den debatt du önskar dig genom kommentarfältet, så finns ju även möjligt till det - överallt... annanstans också.

Det är väldigt gott att få säga sin mening på sin blogg - tycker jag i alla fall ;)





3 kommentarer:

  1. Det är ändå en ganska spännande debatt. Vad är det som gör att vi gärna vill ha kommentarer. Återkoppling, beröm, bli sedda - någonstans i Maslows behovspyramid hittar vi säkert svaret.

    Jag har aldrig fått särskilt mycket kommentarer på mina blogginlägg. Visst uppmanar jag ibland till att komma med en synpunkt. Jag får oftare kommentarer på Facebook om jag delar mina inlägg. Det stör mig inte. Precis som du kan jag ändå få återkoppling på andra sätt, i ett möte när någon kommenterar det jag skrivit.

    Men om syftet är att väcka debatt och få återkoppling, tja, då är det förstås rätt ledsamt. Jag hoppas att fler än jag skriver för att vi vill skriva, och inte för att vi vill få kommentarer.

    PS - Gillar din "gamla" låt som inlägg i debatten - DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt för mig att det inkom en kommentar till detta inlägg ;)
      Välskriven är den och jag håller med allt innehåll i den :)

      Radera
  2. Har själv bloggat om samma ämne den senaste tiden. Visst är det trist när det inte kommenteras. Det behövs ju inte så många ord, bara säga att man har varit och läst bloggen räcker ju.

    SvaraRadera