Sidor

lördag 8 mars 2014

Blogg100 - 7

Internationella kvinnodagen...


Kvinnornas kamp för jämställdhet har en alldeles egen dag i kalendern - och den är faktiskt IDAG! 

Ja, Internationella kvinnodagen instiftades 1910 - Nittonhundratio!! Alltså för etthundrafyra år sedan. Vi kämpar alltså fortfarande - 104 år senare. Processen till jämställdhet går med andra ord väldigt väldigt sakta - och denna dag är instiftad på obestämd framtid - tänk på det. Vi kommer alltså att fortsätta, för all framtid, att kämpa för jämställdhet. 
Lika bra att vi vänjer oss eller...

För att sätta mig själv i relation till kvinnodagen, då är det inte jämställdhet jag söker med att fira den. Jag tycker nog att vi kan visst vara ojämställda, så länge vi får göra det vi är bra på. 
Här hemma hos mig är vi väldigt jämställda, jag får varken blommor eller puss & kram idag av min man, han gratulerar inte mig heller. Detta gör han inte av den enkla anledning att detta begrepp "kamp för jämställdhet" förekommer inte inom våra väggar. Han är jämställd mig - och alla kvinnor han möter.
Inte oroar jag mig över att mina söners blivande fruar, kommer behöva kämpa så hårt för att bli jämställda dem. Det ska komma som en överraskning om detta med jämställdhet - uteblev i den så ansvarsfulla uppfostran, som var vår uppgift.

Jag vill utnyttja den FRIHET, som kvinnor faktiskt har åstadkommit med denna hittills 104-åriga kamp, och FIRA den -  Internationella Kvinnodagen - genom att ära de kvinnor som jag verkligen beundrar. De som kämpar dag ut och dag in - med att göra min tillvaro Rättvis, de som hör min Röst, ställer sig vid min sida i alla lägen, samt olägen, och gör min vardag - Jämställd.

Idag går min röst till min mamma, som föddes 1937, som har uppfostrat mig, lärt mig, tagit hand om mig, serverat mig och älskat mig - sedan 1971.

Politiskt korrekt? 
Vad tycker du man ska ha kvinnodag för?




2 kommentarer:

  1. Þitt sjónarmið á fullan rétt á sér systir mín - að mega vera ójöfn svo lengi sem fáum að gera það sem okkur líður vel með. Launa misrétti er þó sá partur í jafnréttisbaráttunni sem er hvað mest ólíðandi og á þeim stað loðir við " góðir hlutir gerast hægt" á meðan karlar ráða :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Þessi undurljúfi alþjóðlegi konudagur var í fyrstu tengdur kosningarrétti kvenna og aðstæðum þeirra yfirleitt. Það var um 1978 sem þessi barátta kvenna breyttist í eitthvað allt annað, semsagt launamismunun - í dag. Þegar sú barátta er unnin, þá finnum við einhverja aðra ástæðu til að finnast við vera ójafnar körlunum.
      Mér er auðvitað mjög misboðið að fá ekki laun - yfirleitt. Kaus það reyndar yfir mig alveg sjálf - og það er allt körlunum að kenna ;)

      Radera