Sidor

måndag 27 augusti 2012

blev förförd av en demon!

Trots mina entusiastiska försök att låta bli skrivandet, och LÄSA istället ...
... så sitter jag här igen och filosoferar!!!


Har i sommar läst en bok som heter just "Förföra demonen - att skriva för livet" av Erica Jong. Äntligen har jag klottrat ihop en recension. Det förväntas liksom av mig nu - och ingår dessutom i mina studier. Lärorik läsning - för en gröngöling i litteraturvärlden, och inte minst lärorikt att skriva en recension, då jag verkligen behöver träna mina "skills", att återberätta ;)

Nåväl.... hoppas på ett G i alla fall - eller något parallellt det betyget ;))

Sen ... undrade jag .... 
Andra måste väl ha recenserat denna bok!? .. så jag gjorde en sökning. 
Mycket riktigt så hade - en "penna" (Malin Ullgren) läst och recenserat, i DN.
Det blev ju himla intressant ....... ! 
Tolkningsfrågan blev högaktuell i mitt huvud:

Hon börjar med:

Hur gick det, hur blev det, vilket är bäst – livslånga relationer eller en man i varje hamn? Jag angriper Erica Jongs nu översatta självbiografi ”Förföra demonen” som om den innehöll Den Fullständiga Sanningen Om Västerländska Kvinnors Liv Efter Andra Världskriget.

och slutar med:

Så hur var det då med kärleken, vilken sort var bäst? Frågan är varför så många kvinnogenerationer varit inställda på att använda Isadora Wing och Erica Jong som facit. En delförklaring finns i ”Rädd att flyga”: vår innerliga längtan efter ett liv utan pinsamheter, ansvar och skuld. ”Förföra demonen” påminner om att ett sådant liv inte är möjligt.

Hmmm....
Vem är hon att påstå att livet utan pinsamheter, ansvar och skuld inte är möjligt.
Just det, vad dum jag är .... hon har väl aldrig skrivit en bok !!!! Eller har hon det? ... själva kultur/frilansjournalisten. Undrar om den boken är - inte möjlig, i så fall!
Det är visst möjligt att leva utan pinsamheter, ansvar och skuld! Dessa tre ord ska ju framstå som negativa för oss som läser dom. De ingår faktiskt i livet, så det så, för att balansera - Opinsamheter, Oansvar och Oskuld...

Isadora Wing (som är huvudpersonen i Erica Jongs - Rädd att flyga) var helt okänd för mig, gröngölingen ... och så även Erica Jong, för den delen.
Är det verkligen så, att vi måste - leva livet enligt det vi läser ?!! Har vi verkligen ingen förmåga att leva livet efter vårt eget manus!! (Svar: JO, man måste bara "gå in i väggen" för att inse det!)
och ... har hon verkligen FACIT framför sig ... på att "så många" kvinnor lever enligt Isadora Wing/Erica Jong? Gjorde hon liksom en "enkät" innan hon skrev sin recension!?

Kära du som läser detta,
Om det är din innerliga längtan, 
att leva livet utan pinsamheter, ansvar och skuld, 
så skulle du gå miste om väldigt mycket underhållning :)
TRUST ME .... 
var pinsam ofta, 
ta ansvar för dig själv, 
och 
samla på skulder, för de gör dig rik. 


ALLTING ÄR MÖJLIGT

2 kommentarer:

  1. já mikil er fílósófering þín lillsiss 0g þetta þarf ég að lesa oftar en einu sinni og jafnvel oftar en 2x.. til að afrita "google" útgáfuna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha lestu þetta alveg eins oft og þú vilt ;)) og gangi þér vel með þýðinguna ;) <3

      Radera