Sidor

söndag 16 mars 2014

Blogg100 - 16

Högskolan nästa...

Det är högtid att fortsätta mot - Målet. Jag bestämde mig en gång att jag skulle bli bra på kommunikation nämligen och för att kunna bli bra på det, då behöver man utbilda sig. Resan mot målet började - från grunden, på folkhögskola, för att skrapa ihop poäng, och - BEHÖRIGHET - till högskola.
Överlycklig sitter jag här med mina behörighetspoäng i handen. 
Nästa steg är att förlita sig på "gudarna", som sitter i högskolans antagningsnämnd, så att jag ska slippa konstatera att - det inte blev som jag tänkt mig.

Nåväl, det finns många olika Kommunikationsprogram att söka. Ett som intresserar mig väldigt mycket finns på Lunds universitet. De kallar det "Strategisk kommunikation". Strategiskt har jag haft fokus på målet en längre tid nu, som "väggarbetare". Det finns många fiffiga ord man kan sätta framför mitt favvo-ord - Kommunikation: Exempelvis:

  • Innovativ...
  • Digital...
  • Grafisk...
  • Visuell...
  • Effektiv...
  • Direkt...

Alltså, kan man inte bara bli bra på KOMMUNIKATION? 
Behöver det verkligen vara så komplicerat att en granskning krävs, av de fiffiga "framför-orden", innan man bestämmer sig vilken kommunikation man är mest intresserad av?

Nåväl...
Jag vet inte hur det kommer sig att den "strategiska" är den mest intressanta för mig. När jag väl granskade ordet "strategi" blev jag något fundersam då jag undrade om mitt verkliga - kall, grundade sig i något helt annat än just - kommunikation. KRIGISK kommunikation tycks vara det jag är mest intresserad av!


Den klassiska strategins uppgift är:
  • att sammansätta armén för kriget
  • att välja utgångspunkt (operationsbas) och mål (operationsföremål) för krigsrörelserna
  • att bereda krigsskådeplatsen, där det låter sig göra
  • att samla armén eller, såsom det även kallas, verkställa den strategiska uppmarschen
  • att leda rörelserna och att bestämma när och var striden skall föras
  • att på rätt sätt använda de vunna segrarna eller begränsa följderna av nederlag
det vill säga - att leda kriget.





Högskolan - Here I Come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar